- دفترچه راهنمای CNG

فهرست

صفحات راهنما: 1 2 3 4 5 6

صفحه 3

شیر برقی بنزین
شیر برقی بنزین وسیله ای است كه در مسیر بنزین و قبل از كاربراتور قراردارد و هنگامی كه سوئیچ بسته یا كلید انتخاب سوخت در حالت وسط و یا گاز قرار دارد ، مانع ورود بنزین به كاربراتور می گردد. این شیر هم بصورت اتوماتیک و هم بصورت دستی عمل می كند و در صورت بروز اشكال برقی، امكان باز و بسته كردن شیر بصورت دستی وجود دارد ( از پیچ زیر شیر جهت باز و بسته نمودن شیر بصورت دستی میتوان استفاده نمود)، این قطعه معمولاَ در محوطه موتور روی گلگیر نصب می شود.

رگلاتور
رگلاتور یكی از مهمترین قسمتهای كیت CNG می باشد كه وظیفه آن كاهش فشار گاز از ۲۰۰ بار به فشار معین و قابل استفاده جهت خودرو می باشد. در اثر همین كاهش فشار در رگلاتور به موجب پدیده انبساط گاز سرمای شدیدی ایجاد می شود كه بایستی جهت جلوگیری از یخ زدگی، بدنه رگلاتور را گرم نگاه داشت. بهترین شیوه گرم نگهداشتن رگلاتور استفاده ازجریان آب گرم رادیاتور می باشد. رگلاتورانواع مختلفی داشته و معمولاَ نیاز به بازبینی و تنظیم دوره ای دارند كه این كار بایستی توسط متخصصین و تكنسینهای آموزش دیده در نمایندگیهای مجاز انجام شود. این ق‌طعه معمولاَ در محوطه موتور روی گلگیر نصب می شود.

میكسر
وظیفه میكسر، مخلوط كردن گاز و هوا است. میكسرها متناسب با نوع موتور محاسبه ، طراحی و ساخته می شوند. در خودروهای كاربراتوری میكسر بین هواكش و كاربراتور، و در سیستمهای انژكتوری كه مجهز به دبی سنج مكانیكی هوا هستند یا در بالا دست این واحد و یا در دهانه ورودی هواكش قرار می گیرد.

كلید انتخاب سوخت
كلید انتخاب سوخت از جمله قطعات الكترونیكی می باشد كه اجازه انتخاب نوع سوخت را به راننده می دهد. باز وبسته نمودن شیر برقی رگلاتور و شیر برقی بنزین و نشان دادن میزان گاز موجود در مخزن بوسیله چراغهای LED از دیگر وظایف این قطعه می باشد.

نشان دهنده LED
كلید انتخاب سوخت مجهز به یک ردیف چراغهای LED می باشد. این كلید چهار چراغ LED سبز دارد كه مقدار گاز درون مخزن را نشان می دهد.

روشن شدن چهار چراغ : مخزن از گازCNG پر می باشد.
روشن شدن سه چراغ : سه چهارم مخزن از گازCNG پر می باشد.
روشن شدن دو چراغ : نصف مخزن از گاز CNG پر می باشد.
روشن شدن یک چراغ : یک چهارم مخزن از گاز CNG پر می باشد.

روشن و خاموش شدن اولیه چراغ سبز به معنای رسیدن مخزن به مقدار ذخیره است. بهتر است همواره از كیلومتر شمار و نشانگر سوخت استفاده شود، تا به موقع به ایستگاه سوختگیری مراجعه نمایید. برخی از كلیدهای انتخاب سوخت نیز مجهز به چراغ قرمز بوده كه پس از خاموش شدن چراغ سبز چهارم، روشن شده و نشانگر كاهش حجم مخزن به مقدار ذخیره می باشد.


واحد پیش انداز جرقه (Advancer)
پیش انداز جرقه یک وسیله الكترونیكی می باشد كه زمان جرقه را در حالت استفاده از گاز در خودرو بصورت اتوماتیک تنظیم می نماید، این قطعه معمولا در محوطه موتور نصب می شود و به آب حساس می باشد، لذا هنگام شستشوی موتور از ریختن آب بر روی آن خودداری فرمائید. با وجود سیستم بای پس در این دستگاه الكترونیكی، در صورت بروز اشكال می توان با تغییر محل كانكتور از مادگی سفید به قرمز و یا استفاده از كانكتور بای پس، سیستم برقی خودرو را به حالت قبل از تبدیل برگرداند و خودرو در حالت بنزین سوز به كار ادامه می دهد.

فشارنما
فشارنما معمولاَ روی رگلاتور و در محل ورودی گاز به رگلاتور نصب می گردد، كه به كمک آن می توان از فشار درون مخزن گاز CNG و در نتیجه از میزان گاز موجود در آن آگاهی یافت. با علائم الكتریكی كه از این دستگاه برای كلید انتخاب سوخت ارسال می گردد میزان گاز موجود داخل مخزن بوسیله چراغهای سبز رنگ(LED) روی دستگاه انتخاب سوخت برای راننده مشخص می شود.


توجه: هیچ گاه نگذارید باک بنزین خالی شود. همواره به اندازه نصف یا 4/1 باک سوخت داشته باشید و با رسیدن به این میزان مخزن را پر كنید.


فهرست

صفحات راهنما: 1 2 3 4 5 6