دفترچه راهنمای CNG

فهرست

صفحات راهنما: 1 2 3 4 5 6

صفحه 1

پیش گفتار
شركت فن آوران پارسیان كه دارای شاخصه های كیفیت، صرفه جویی در مصرف انرژی و ایمنی می باشد، به دلیل تصمیم شما در انتخاب كیت این شركت تشكر و قدردانی می كند. ما مطمئن هستیم كه انتظار شما را برآورده خواهیم ساخت و شما می توانید سالها رانندگی دلپذیری را با كمترین آسیب به محیط زیست، تجربه كنید. تمامی تجهیزات CNG بر اساس قوانین ملی و استانداردهای بین المللی طراحی و تولید شده اند. جهت جلب رضایت شما عزیزان واحد رضایت مشتری در این شركت آماده دریافت نظرات، پیشنهادات و انتقادات احتمالی شمامیباشد. به همین منظور شما می توانید با دفتر مركزی به آدرس تهران، پاسداران، میدان خاش، خ مریم، پلاک 10 مكاتبه یا با شماره تلفن 3-22790351 (021) و شماره روابط عمومی 09197777355 از ساعت ۸ الی ۱۸ همه روزه به غیراز ایام تعطیل تماس حاصل فرمائید.

مقدمه
گاز طبیعی فشرده CNG تركیبی از هیدروكربنهای اشباع شده عمدتا متان CH4 است كه از چاه های گاز و یا همراه تولید نفت خام استخراج می شود. این سوخت كه از طریق خط لوله حمل می شود، در ایستگاههای سوختگیری تحت فشار bar۲۵۰ ذخیره و به مخازن خودروها تا فشار bar۲۰۰ تزریق می گردد. گرایش به استفاده از CNG به عنوان یک سوخت جایگزین به علت ویژگی پاک بودن آن برای مصرف كنندگان به سرعت رو به افزایش است. بخش حمل و نقل جاده ای بر اساس آمارهای موجود سهم عمده ای از سبد انرژی كشورمان را بخود اختصاص داده و این در حالی است كه آلودگی محیط زیست و كمبود منابع انرژی نظرها را به مصرف CNG معطوف نموده است. بحث گازسوز كردن خودروها به دلایل متعدد بحث روز بسیاری از كشورها بوده و از منایع جدید دنیا به شمار می آید، بطوری كه حتی بسیاری از كشورهای پیشرفته صنعتی كه فاقد منابع گازی می باشند، مشغول انجام پژوهش و تحقیق در این زمینه هستند. در بسیاری از كشورهای جهان و از جمله كشور عزیزمان، ایران فعالیت هایی به منظور بررسی فوائد تبدیل خودروهای گازوئیل سوز و بنزین سوز به CNG سوز صورت گرفته، در نتیجه این فعالیت تحقیقاتی تردیدی در برتریCNG بر انواع مختلف سوخت های قبلی و حتی LPG (گاز مایع عمدتاَ بوتان و پروپان كه در دمای معمولی و تحت فشار كم به صورت مایع در مخازن ذخیره و به مصرف می رسد.) نیست، بلكه موضوع تحقیقات بیشتر بر روی مسائل فنی و اینكه خودروهای تک سوزCNG بصورت انبوه تولید شوند، متمركز می باشد.

مزایای استفاده از گاز طبیعی
مزایای CNG بیشمار است كه از جمله مزایای آن می توان به موارد زیر اشاره ای مختصر داشت :
۱- كاهش هزینه سوخت برای مالک خودرو: با استفاده از گاز طبیعی، هزینه سوخت خودرو را تا ۸۵% كاهش دهید.
۲- كاهش آلودگی محیط زیست: استفاده از گاز طبیعی در مقایسه با بنزین سبب كاهش CO (حدوداَ ۶۵%) ، ذرات معلق (حدوداَ ۸۰%) و CO2(حدوداَ ۲۰%) می شود.
۳- كاهش هزینه سرویس و نگهداری موتور: گاز طبیعی نسبت به سایر سوختهای هیدروكربنی دارای پائین ترین نسبت كربن به هیدروژن (۱ اتم كربن در مقابل ۴ اتم هیدروژن) است. لذا سوختن آن كربن كمتری بر جای گذاشته و سبب افزایش عمر موتور و نیز افزایش عمر روغن موتور می شود.
۴- ایمنی بالای گاز طبیعی: گاز طبیعی سبكتر از هوا بوده و در صورت نشت گاز از مخزن و یا محل اتصالات، سریاَ به سمت بالا می رود. همچنین دمای اشتعال گاز طبیعی تقریباَ دو برابر بنزین است كه خطر انفجار و یا آتش سوزی خودروهای گازسوز را به شدت كاهش می دهد.
۵- ایمنی بیشتر مخازن سوخت CNG: استحكام مخازنCNG بسیار بیشتر از مخازن LPG و نیز باک بنزین است.
از جمله معایب محدود استفاده از گاز طبیعی می توان به وزن بالای مخزن (در صورت استفاده از مخازن فولادی)،دفعات بیشتر سوختگیری و افت قدرت حدوداَ ده درصدی آن نسبت به قدرت خودرویی كه از بنزین استفاده می كند، اشاره نمود.

اجزاء سیستم CNG
صفحه 2

مخزن
جهت ذخیره سوخت CNG از یک مخزن كه از فولاد آلیاژی بدون درز ساخته شده استفاده می شود. مخزن، بزرگترین و سنگین ترین قسمت سیستم CNG بوده كه در صندوق عقب خودروهای سواری و یا در قسمت بار وانت بارها به بدنه یا شاسی متصل می گردد. البته مخازن سبكتری از جنس كامپوزیت و مخلوط آن با فولاد نیز ساخته می شود ولی بسیار گران قیمت هستند. كلیه مخازن CNG پس از ساخت، تحت فشاری معادل دو برابر فشار كاری و بر اساس استانداردهای بین المللی مورد آزمایش قرار می گیرند.

شیر مخزن
هر مخزن CNG دارای شیر مخصوصی بنام شیر مخزن است كه چند وظیفه را بعهده دارد (شیر چندمنظوره). این شیر راه عبور گاز را باز و یا مسدود می نماید. با بستن شیر مذكور جریان گاز داخل مخزن به دیگر تجهیزات قطع می گردد. همچنین در صورت افزایش فشار بیش از حد مجاز، سیستم ایمنی تعبیه شده در این شیر فعال شده و با هدایت گاز به خارج مخزن از بروز حوادث جلوگیری می نماید. بر روی شیر مخزن ، شیر اطمینان حرارتی دیگری نیز وجود دارد كه در صورت بروز آتش سوزی فعال گردیده و گاز را به بیرون هدایت می كند تا از وقوع انفجار جلوگیری نماید. در صورتیكه لوله فشار قوی به هر دلیلی قطع شود و مسیر گاز باز گردد یک سیستم ایمنی موجود در شیر مخزن فعال شده و بلافاصله مسیر خروج گاز را مسدود و مانع بروز حادثه می گردد. نوع برقی شیر مخزن كه با سلنوید كار می كند بصورت اتوماتیک مسیر گاز را باز و بسته می نماید بدین معنی كه در صورت استفاده از سوخت گاز ، شیر باز و در صورت استفاده از سوخت بنزین مسیر بسته می شود. در این نوع شیرها با خاموش شدن خودرو مسیر بصورت خودكار مسدود می گردد.

كیت CNG

به اجزای بكار رفته از مخزن تا ورودی سیستم سوخت رسانی (كاربراتور یا منیفولد در موتور انژكتوری) كیت CNG گفته می شود. این قطعات در ساده ترین نوع عبارتند از: شیر مخزن، شیر سوختگیری، شیر یكطرفه، شیرهای برقی گاز و بنزین، رگلاتور، میكسر و شیر تنظیم گاز، لوله فولادی، شیلنگها و اتصالات، ادوانسر، كلید انتخاب سوخت و فشارنما.

شیر سوختگیری
عمل سوختگیری توسط یک شیر یک طرفه (با طراحی خاص) انجام می شود كه پس از سوختگیری و جدا شدن كوپلینگ سوختگیری ایستگاه ، خروج گاز را در جهت عكس غیر ممكن می سازد. محل نصب شیر سوختگیری معمولاَ در محفظه موتور و یا روی بدنه خودرو در نظر گرفته می شود. شیر سوختگیری در محفظه موتور، جهت جلوگیری از ورود گرد و خاک توسط یک درپوش پلاستیكی به رنگ قرمز و شیرهای نصب روی بدنه بوسیله درب محافظت می گردند ، لذا بستن درب در حفظ سلامت شیر نقش بسیار عمده ای دارد.

شیر یكطرفه
این شیر كه صرفاً جنبه ایمنی دارد ، روی ورودی شیر مخزن نصب می گردد. از خروجی شیر سوختگیری به ورودی این شیر بوسیله لوله فشار قوی اتصال برقرار می شود. در زمان سوختگیری مسیر این شیر باز و گاز به راحتی وارد مخزن می گردد. بمحض قطع جریان گاز این شیر مسیر برگشت گاز را مسدود می نماید.

شیر قطع سریع
این شیر كه به Cut off valve معروف است در صورت استفاده از شیر دستی سر مخزن در مسیر بین خروجی شیر مخزن و رگلاتور نصب می گردد و بمحض خاموش شدن خودرو بصورت اتوماتیک مانع ورود گاز به رگلاتور می شود و عملاً جریان گاز فشار بالا را به رگلاتور قطع می نماید این شیر صرفاً جنبه ایمنی دارد.

شیر برقی گاز
شیر برقی گازوسیله ای است كه در مسیر خروجی گاز از مخزن تا رگلاتور قرار دارد و هنگامی كه كلید انتخاب سوخت درحالت وسط و یا بنزین قرار دارد، بسته شده و مسیر گاز را می بندد. این شیر معمولاَ روی رگلاتور نصب می گردد. در صورت تصادف یا بروز هر گونه اختلال در سیستم برق خودرو، این شیر، جریان گاز را به رگلاتور قطع و بعنوان یک وسیله ایمنی عمل می نماید.
صفحه 3

شیر برقی بنزین
شیر برقی بنزین وسیله ای است كه در مسیر بنزین و قبل از كاربراتور قراردارد و هنگامی كه سوئیچ بسته یا كلید انتخاب سوخت در حالت وسط و یا گاز قرار دارد ، مانع ورود بنزین به كاربراتور می گردد. این شیر هم بصورت اتوماتیک و هم بصورت دستی عمل می كند و در صورت بروز اشكال برقی، امكان باز و بسته كردن شیر بصورت دستی وجود دارد ( از پیچ زیر شیر جهت باز و بسته نمودن شیر بصورت دستی میتوان استفاده نمود)، این قطعه معمولاَ در محوطه موتور روی گلگیر نصب می شود.

رگلاتور
رگلاتور یكی از مهمترین قسمتهای كیت CNG می باشد كه وظیفه آن كاهش فشار گاز از ۲۰۰ بار به فشار معین و قابل استفاده جهت خودرو می باشد. در اثر همین كاهش فشار در رگلاتور به موجب پدیده انبساط گاز سرمای شدیدی ایجاد می شود كه بایستی جهت جلوگیری از یخ زدگی، بدنه رگلاتور را گرم نگاه داشت. بهترین شیوه گرم نگهداشتن رگلاتور استفاده ازجریان آب گرم رادیاتور می باشد. رگلاتورانواع مختلفی داشته و معمولاَ نیاز به بازبینی و تنظیم دوره ای دارند كه این كار بایستی توسط متخصصین و تكنسینهای آموزش دیده در نمایندگیهای مجاز انجام شود. این ق‌طعه معمولاَ در محوطه موتور روی گلگیر نصب می شود.

میكسر
وظیفه میكسر، مخلوط كردن گاز و هوا است. میكسرها متناسب با نوع موتور محاسبه ، طراحی و ساخته می شوند. در خودروهای كاربراتوری میكسر بین هواكش و كاربراتور، و در سیستمهای انژكتوری كه مجهز به دبی سنج مكانیكی هوا هستند یا در بالا دست این واحد و یا در دهانه ورودی هواكش قرار می گیرد.

كلید انتخاب سوخت
كلید انتخاب سوخت از جمله قطعات الكترونیكی می باشد كه اجازه انتخاب نوع سوخت را به راننده می دهد. باز وبسته نمودن شیر برقی رگلاتور و شیر برقی بنزین و نشان دادن میزان گاز موجود در مخزن بوسیله چراغهای LED از دیگر وظایف این قطعه می باشد.

نشان دهنده LED
كلید انتخاب سوخت مجهز به یک ردیف چراغهای LED می باشد. این كلید چهار چراغ LED سبز دارد كه مقدار گاز درون مخزن را نشان می دهد.

روشن شدن چهار چراغ : مخزن از گازCNG پر می باشد.
روشن شدن سه چراغ : سه چهارم مخزن از گازCNG پر می باشد.
روشن شدن دو چراغ : نصف مخزن از گاز CNG پر می باشد.
روشن شدن یک چراغ : یک چهارم مخزن از گاز CNG پر می باشد.

روشن و خاموش شدن اولیه چراغ سبز به معنای رسیدن مخزن به مقدار ذخیره است. بهتر است همواره از كیلومتر شمار و نشانگر سوخت استفاده شود، تا به موقع به ایستگاه سوختگیری مراجعه نمایید. برخی از كلیدهای انتخاب سوخت نیز مجهز به چراغ قرمز بوده كه پس از خاموش شدن چراغ سبز چهارم، روشن شده و نشانگر كاهش حجم مخزن به مقدار ذخیره می باشد.


واحد پیش انداز جرقه (Advancer)
پیش انداز جرقه یک وسیله الكترونیكی می باشد كه زمان جرقه را در حالت استفاده از گاز در خودرو بصورت اتوماتیک تنظیم می نماید، این قطعه معمولا در محوطه موتور نصب می شود و به آب حساس می باشد، لذا هنگام شستشوی موتور از ریختن آب بر روی آن خودداری فرمائید. با وجود سیستم بای پس در این دستگاه الكترونیكی، در صورت بروز اشكال می توان با تغییر محل كانكتور از مادگی سفید به قرمز و یا استفاده از كانكتور بای پس، سیستم برقی خودرو را به حالت قبل از تبدیل برگرداند و خودرو در حالت بنزین سوز به كار ادامه می دهد.

فشارنما
فشارنما معمولاَ روی رگلاتور و در محل ورودی گاز به رگلاتور نصب می گردد، كه به كمک آن می توان از فشار درون مخزن گاز CNG و در نتیجه از میزان گاز موجود در آن آگاهی یافت. با علائم الكتریكی كه از این دستگاه برای كلید انتخاب سوخت ارسال می گردد میزان گاز موجود داخل مخزن بوسیله چراغهای سبز رنگ(LED) روی دستگاه انتخاب سوخت برای راننده مشخص می شود.


توجه: هیچ گاه نگذارید باک بنزین خالی شود. همواره به اندازه نصف یا 4/1 باک سوخت داشته باشید و با رسیدن به این میزان مخزن را پر كنید.
صفحه 4

مشخصات مخزن CNG
هر مخزن دارای یک شماره سریال، تاریخ ساخت، نام سازنده، یک شماره استاندارد بین المللی و تاریخ انقضاء مصرف می باشد. مخزن بایستی بطور مستمر مورد بازدید چشمی قرار گیرد تا مواردی نظیر پوسیدگی سطحی، خوردگی و یا زنگ زدگی كنترل شود. و با مشاهده شل شدن پیچ و مهره ها و یا پاره شدن تسمه های نگهدارنده ویا جابجایی مخزن سریعاَ با مراجعه به نمایندگی های مجاز رفع اشكال شود. لازم به ذكر است كه هر مخزن پس از سپری شدن تاریخ انقضائی كه روی آن درج شده غیر قابل استفاده بوده و تحت هیچ شرایطی نباید بكار گرفته شود. عمر مفید هر مخزن در شرایط متعارف 15 تا 20 سال می باشد.

شیرهای اطمینان
كیت گاز سوزی كه اكنون بر روی خودروی شما نصب شده است ، یكی از مطمئن ترین و امن ترین كیت های موجود در جهان می باشد كه حاصل مطالعات و زحمات مهندسین و كارشناسان ما در جهت رسیدن به خودكفایی اقتصادی و صنعتی و همچنین نیل به جایگزینی گاز بجای بنزین و داشتن سوخت پاک و حفظ محیط زیست می باشد. شركت فن آوران پارسیان با بهره گیری از دانش و تجربه یكی از معتبرترین شركتهای خارجی كه سالهای متمادی در زمینه گاز سوز كردن خودروها فعالیت نموده است، افتخار دارد كه در این طرح عظیم ملی پیشتاز می باشد و كلیه خودروهای تبدیلی ما بدون هیچ مشكل و برگشتی در ناوگان حمل و نقل كشور تردد می نماید. كیتی كه بر روی خودروی شما نصب شده است دارای چند شیر یا سوپاپ اطمینان می باشد كه هر كدام در محل و زمان خاص خود عمل مینماید، كه شما را با آنها آشنا می نماییم :
۱- اولین شیر اطمینان بر روی شیر مخزن می باشد كه اگر به هر دلیلی فشار داخل مخزن بالا برود این شیر عمل می نماید و گاز موجود در مخزن به آرامی خارج می نماید تا زمانی كه تمامی گاز موجود در مخزن خالی شود.
۲- دومین شیر نیز بر روی مخزن نصب شده است كه این شیر نسبت به دما حساس می باشد و چنانچه به هر دلیلی دمای مخزن از حد متعارف بالاتر برود، این شیر نیز عمل مینماید و با فشار پائینی گاز تخلیه می شود.
۳- سومین شیر اطمینان نیز بر روی شیر مخزن نصب شده است و عملكرد آن زمانی است كه لوله فشار قوی كه گاز با فشار ۲۰۰ بار قبل از رگلاتور در آن جریان دارد، به هر دلیلی شكسته یا از اتصالات در اثر تصادف جدا شود عمل مینماید. و مسیر خروج گاز را مسدود می نماید. حالا شما با اطمینان خاطر از خودروی خود استفاده می نمائید و تائید می كنید كه صاحب امن ترین خودرو می باشید.

نحوه ی سوختگیری
شیر سوختگیری در حقیقت یک شیر یک طرفه می باشد که اجازه ورود گاز را به داخل مخزن می دهد ولی اجازه خروج آن را از همان مسیر نمی دهد، این شیر که یا درون محفظه موتور و یا روی گلگیر عقب خودرو نصب می شود، در هر دو حالت دارای درپوشی می باشد که مانع ورود گرد و خاک به درون شیر میشود. در صورت ورود گرد و خاک و یا آشغال بدرون شیر سوختگیری باعث می شود که این شیر از حالت آب بندی خارج و شیر دچار نشتی شود و یا اینکه آشغال وارد سیستم رگلاتور می شود و عملکرد آن را دچار اشکال می کند. در زمان سوختگیری درب شیر به وسیله اپراتور پمپ گاز یاز و با نازل سوختگیری به شیر وصل می شود و عملیات سوختگیری انجام میشود، نمایشگر پمپ گاز میزان گاز ارسالی را به مخزن بر حسب کیلوگرم یا متر مکعب و فشار داخل مخزن را با مقیاس بار نشان می دهد.

توصیه های ایمنی به هنگام سوختگیری
پیشنهاد میشود دستورالعمل و توصیه های ایمنی موجود در ایستگاهها را به دقت مطالعه و به طور كامل اجرا كنید. هنگام سوخت گیری مراحل ساده ایمنی زیر را در نظر داشته باشید:
- موتور را خاموش كنید.
- كلیه چراغها ، تجهیزات رادیوپخش و تلفن همراه را خاموش كنید.
- در زمان سوختگیری خودتان و همراهان از خودرو خارج و در قسمت مخصوص بمانید تا عملیات سوختگیری به وسیله كاركنان ایستگاه انجام شود.
- به هنگام بروز نشتی احتمالی یا تصادف بلافاصله شیردستی مخزن را بسته و به نزدیكترین نمایندگی مراجعه كنید.
صفحه 5

نحوه ی استفاده از سوخت CNG
نوع سوخت مصرفی خودرو (گاز یا بنزین) توسط كلید انتخاب سوخت تعیین می شود. در ارتباط با نحوه عملكرد این كلید به توضیحات زیر توجه فرمائید.
• استارت و تغییر سوخت در خودروی كاربراتوری :
• در حالت سوخت بنزینی: زمانی كه كلید انتخاب سوخت در حالت بنزین است، خودرو از سوخت بنزین استفاده كرده و چراغ قرمز بر روی كلید انتخاب سوخت روشن می شود.
•• در حالت سوخت گاز : زمانی كه كلید انتخاب سوخت در وضعیت گاز قرار دارد، خودرو از سوخت گاز استفاده می نماید و چراغ سبز روی كلید انتخاب سوخت روشن می شود.

• تغییر سوخت از بنزین به گاز:
با انجام مراحل زیر سیستم سوخت رسانی از بنزین به گاز تغییر وضعیت میدهد.
در حالیكه خودرو با سوخت بنزین روشن است و مایلید نوع سوخت را از بنزین به گاز تبدیل كنید، ابتدا كلید سه حالته تیدیل سوخت را در حالت وسط قرار دهید تا زمانیكه پیاله بنزین كاربراتور از بنزین خالی شود و خودرو میل به خاموش شدن بنماید، در این حالت كلید را از حالت وسط به طرف گاز قرار دهید، در این حالت خودرو با گاز شروع به كار می كند.

تغییر سوخت
• تغییر سوخت از گاز به بنزین:
برای تغییر وضعیت گاز به بنزین بایستی كلید انتخاب سوخت را مستقیماَ در حالت بنزین قرار داد. چنانچه خودرو در حال حركت باشد بعد از مدت كوتاهی و با رسیدن بنزین به كاربراتور ، خودرو با بنزین شروع به كار میكند. چنانچه خودرو در حالت توقف باشد تغییر سوخت از گاز به بنزین نیاز به چند استارت طولانی دارد تا پیاله بنزین كاربراتور پر شود و خودرو با سوخت بنزین شروع بكار كند.
استارت و تغییر سوخت برای خودروهای انژكتوری :
در خودروهای انژكتوری كلید انتخاب سوخت دارای سه حالت است كه می تواند :
۱- كلید در حالت وسط : در این حالت خودرو با بنزین استارت میزند و روشن می شود و بعد از رسیدن به درجه حرارت معین و یا دور معین، سوخت بصورت اتوماتیک از بنزین به گاز تبدیل می شود. این حالت بهترین حالت پیشنهادی ما می باشد.
۲- كلید در حالت بنزین : در این وضعیت خودرو با بنزین روشن شده و چنانچه قرار باشد با گاز كار كند، كافیست كلید را در حالت وسط یا گاز قرار دهید.

حالت اول بهترین وضعیت برای خودروهای دوگانه سوز انژكتوری می باشد.

كلید انتخاب سوخت در خودروهای انژكتوری دارای چند چراغ هشدار دهنده می باشد :
۱- چراغهای LED سبز نشانگر میزان گاز موجود در مخزن است و هرچه میزان گاز كم شود تعداد چراغهای روشن كمتر می شود تا جائیكه چراغ آخر بصورت چشمک زن روشن می شود، در این حالت گاز رو به پایان است.
۲- چراغ LED سمت چپ كلید تبدیل سوخت، این چراغ زمانیكه به رنگ قرمز روشن است خودرو با سوخت بنزین كار می كند و زمانیكه به رنگ سبز روشن است خودرو در حال كار با گاز است.

• عملكرد با گاز: اگر كلید در وضعیت گاز باشد، چراغ LED سبز شده و موتور با گاز كار می كند. زمانیكه موتور تصادفا خاموش شود و یا استارت كار نكند ( به عبارت دیگر سوئیچ باز باشد)، كلید خود به خود به وضعیت بنزین منتقل می شود و مسیر گاز بسته می شود.

در خودروهای انژكتوری باید دقت شود كه مخزن بنزین هیچگاه كاملاَ خالی نشود. در صورت خالی بودن مخزن بنزین و استفاده از سوخت گاز امكان سوختن پمپ انژكتور زیاد است.

بازدید دوره ای خودرو
در برخی كشورها بازدید دوره ای خودرو جهت بازرسی عملكرد كلی اجزاء، كیفیت دود خروجی اگزوز و .... اجباری است. بهتر است جهت آگاهی از كیفیت چنین بازبینی هایی، با كارگاه تبدیل مربوطه در تماس باشید. لازم به توضیح است كه انجام بازبینی در كشور ما نیز به منظور حفظ ایمنی سرنشینان خودرو اجباری است. مالک خودرو مسئول مراجعه به كارگاه تبدیل جهت بازبینی دوره ای می باشد.

ایستگاههای سوختگیری
در همه كشورها شبكه پخش CNG روز به روز در حال گسترش بوده و میزان علاقه به این سوخت پاكیزه در نظر عموم و سازمانهای خدماتی و دولتی رو به افزایش می باشد. شما می توانید از كارگاه تبدیل خود، آدرس ایستگاههای CNG را سوال كنید.

پاركینگ
در برخی كشورها برای خودروهایی كه با سیستم CNG كار می كنند، محدودیت پارک در بعضی مكانها وجود دارد. همچنین برای عبور از تونلها نیز قوانینی برای این نوع خودروها مقرر شده است. بطور كلی بهتر است در صورت امكان از پارک كردن طولانی و مستمر در زیر تابش مستقیم آفتاب و در دمای بسیار بالا، در شرایطی كه امكان پارک كردن در سایه وجود دارد، اجتناب كرد.

گواهی ها و گارانتی ها
در برخی كشورها و همچنین كشور ما پس از نصب سیستم CNG ، انجام بازرسی خودرو توسط متخصصان مجاز ضروری است. این بازرسی ها ممكن است توسط كارگاه تبدیل برنامه ریزی و انجام شود، كه در این مورد باید اطلاعات كامل از آن خواست.

ضمانت محصولات FAP CNG EQUIPMENT
كارگاه تبدیل، تنظیم سیستم را تا زمانی كه خودرو توسط اشخاص و تعمیر كاران غیرمجاز تعمیر نشده باشد، بمدت دو دوره (جمعا بمدت دو ماه) تضمین می كند. در صورت عدم مراجعه در زمان مقرر تجهیزات CNG از گارانتی خارج می شود ، و مسئولیتی متوجه كارگاه تبدیل نیست. شركت BRC-IPD كلیه محصولات دارای نام BRC-IPD را كه توسط نمایندگی های مجاز این شركت روی خودرو شما نصب شده باشند را تضمین می كند. این ضمانت عیوب ناشی از برخورد نامناسب و بهره برداری غیر اصولی راننده و همچنین قطات الكترونیكی را شامل نمی شود.

سرویس و نگهداری
برنامه نگهداری منظم برای سیستم گاز ضروری است و باعث می شود سیستم بدون ایجاد مشكل به كار خود ادامه دهد. همانطور كه خودرو باید به طور منظم توسط نمایندگی های مجاز سرویس شود، سیستم CNG نیز لازم است توسط نمایندگی های مجاز شركت BRC-IPD به صورت دوره ای سرویس شود.

صفحه 6

سرویس و نگهداری طبق برنامه
پس از سرویس، كارگاه تبدیل فرم گواهی بازرسی ادواری تنظیم و یک نسخه تحویل مشتری می دهد. به علت حساسیت بیشتر گاز طبیعی فشرده نسبت به بنزین توصیه می شود كه در شهر تهران به دلیل آلودگی هوا و وجود ذرات معلق در هوا، خودروهای تاكسی هر ۱۰ روز و سایر خودروهای شخصی هر ماه فیلتر هوا را تعویض كرده و حتماَ از فیلتر استاندارد استفاده كنند.

تبصره : چنانچه مشخص شود هر گونه دستكاری در سیستم گازسوز توسط صاحب خودرو صورت پذیرفته باشد خودرو شامل موارد گارانتی نمی گردد.

نكات ایمنی
شركت فن آوران پارسیان (FAP) اهمیت زیادی برای تست و بازدید از قطعات قائل است. به همین دلیل تمامی قطعات سیستم CNG این شركت از كیفیت بالا و استانداردهای ایمنی لازم برخوردار می باشند.
اگر بر حسب اتفاق حادثه ای برای خودروی شما پیش آمد، بهتر است شیر مخزن را بسته ، كلید را در وضعیت بنزین قرار دهید. شیر برقی گاز به طورخودكار بسته می شود و سیستم را ایمن می سازد. سپس با نماینده شركت فن آوران پارسیان (FAP) تماس بگیرید تا نزدیكترین كارگاه تبدیل مجاز را به شما معرفی كند. شركت فن آوران پارسیان (FAP) در شهرهای مختلف كشور، دارای نمایندگی های مجاز نصب و تعمیرات كیت گازسوز می باشد.بهتر است قبل از آماده شدن برای مسافرت، آدرس و شماره تلفن نمایندگیهای مسیر خود را از دفتر مركزی (تلفن ۲۲۹۵۱۴۵۴) سوال كنید.

از شستشوی موتور با آب تحت فشار (شستشوی معمول در كارواش) خودداری كنید. در هر صورت قطعات الكترونیكی كیت CNG ضد آب نیستند و بایستی از نفوذ آب به داخل آنها جلوگیری شود.

لیست مدارک
لیست كلیه مداركی كه به مالک خودرو پس از تبدیل ارائه می شود :
۱- گواهینامه كامپیوتری خودروهای دوگانه سوز صادره از كارگاه تبدیل
۲- بیمه نامه مسئولیت مدنی یكساله خودروهای گازسوز
۳- برچسب های سوختگیری ، لوگویCNG، برچسب های اخطار و هشدار
۴- دفترچه راهنمای استفاده از خودروی دوگانه سوز

لیست تجهیزات

لیست كامل تجهیزاتی كه بایستی روی خودروها نصب شود
خودروهای كاربراتوری خودروهای انژكتوری
مخزن CNG مخزن CNG
پایه مخزن پایه مخزن
كاور مخزن كاور مخزن
شیر چند منظوره مخزن شیر چند منظوره مخزن
شیر سوختگیری شیر سوختگیری
شیر یكطرفه شیر یكطرفه
لوله فشار قوی لوله فشار قوی
لوله خرطومی و هواكش لوله خرطومی و هواكش
رگلاتور رگلاتور
فشار نما فشار نما
شیر برقی گاز شیر برقی گاز
میكسر میكسر
شیلنگ گاز شیلنگ گاز
شیر تنظیم گاز شیر تنظیم گاز
شیلنگ آبگرم شیلنگ آبگرم
شیلنگ بنزین شیلنگ بنزین
شیر برقی بنزین شیر برقی بنزین
كلید انتخاب سوخت كلید انتخاب سوخت
ادوانسر ادوانسر
دسته سیم دسته سیم
اتصالات اتصالات


شركت كلیه محصولات با مارک FAP را كه توسط نمایندگی های مجاز این شركت روی خودرو شما نصب شده باشند را تضمین می كند. این ضمانت عیوب ناشی از برخورد نامناسب و بهره برداری غیر اصولی راننده را شامل نمی شود.

سرویس و نگهداری
برنامه نگهداری منظم برای سیستم گاز ضروری است و باعث می شود سیستم بدون ایجاد مشكل به كار خود ادامه دهد. همانطور که خودرو باید به طور منظم توسط نمایندگی های مجاز سرویس شود ، سیستم CNG نیز لازم است توسط نمایندگی های مجاز شركت فن آوران پارسیان به صورت دوره ای سرویس شود.

در صورت عدم مراجعه مالک در مقاطع مذكور، خودرو از گارانتی خارج و كارگاه تبدیل مسئولیتی در قبال آن نخواهد داشت.

به علت حساسیت بیشتر گاز طبیعی فشرده نسبت به بنزین توصیه می شود كه در شهر تهران به دلیل آلودگی هوا و وجود ذرات معلق در هوا و خودروهای تاكسی هر ۱۰ روز وسایر خودروهای شخصی هر ماه فیلتر هوا را تعویض كرده و حتماً از فیلتر ستاندارد استفاده كنند.


فهرست

صفحات راهنما: 1 2 3 4 5 6